כתבי משה סנה 1965-1954

כתבים ד
משה סנה>>

הכרך הרביעי בסדרה בת חמישה כרכים, במפעל ההוצאה לאור של מבחר כתביו של משה סנה (1909-1972), ממנהיגי יהדות פולין בשנות השלושים, ראש המפקדה הארצית של ה"הגנה" ומי שעמד בראש "תנועת המרי" נגד השלטון הבריטי בשנות הארבעים, ממייסדי מפ"ם ולאחר מכן ממנהיגי המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י), מדינאי מרתק, פרלמנטר מזהיר, נואם בחסד ופובליציסט פורה.

בכך זה כונסו מאמרים ונאומים נבחרים מן השנים 1954-1965 וכן ראיונות שנערכו עימו באותן שנים, בהן הוביל את "מפלגת השמאל הסוציאליסטי בישראל" שבראשה עמד אל המפלגה הקומוניסטית ועד המשבר בשורותיה שהסתיים בםילוגה. הצטרפותו למק"י לוותה בהבהרות רעיוניות בשאלות אידיאולוגיות ובראש וראשונה בשאלת יחסו אל הציונות, שהסתמכו על ההשקפה המרקסיסטית-לניניסטית. המחבר שבכרך משקף את התרחקותו מן הציונות, עד כדי שלילתה, ואת אמונתו בעת ההיא, כי כדי להבטיח את עתידו של העם היהודי בעידן שלאחר מלחמת העולם השנייה עליו לקשור עצמו אל ברית-המועצות, שבה ראה את הכוח העולה בהיסטוריה. בוויכוחים שהסעירו אז את העולם הקומוניסטי הבינ"ל, תמך סנה בעמדת ברה"מ. הוא הביע בקביעות את דעותיו בנושאי מדיניות החוץ והפנים של מדינת ישראל: ביקר את מנהיגותו של בן-גוריון, יצא נגד המדיניות הכלכלית-חברתית של ממשלותיו, תמך במאבקי עובדים להגנת זכויותיהם, בהענקת שוויון לאוכלוסיה הערבית ובביטול הממשל הצבאי והתנגד בתקיפות לכפייה הדתית. את עיקר מעייניו הקדיש לשאלת הסכסוך היהודי-ערבי. בחתירתו לשלום ובגינוי תופעות של הקצנה בשני הצדדים, הקדים סנה בשנות דור עמדות שנעשו לימים נחלת הרבים. הכרך מסתיים במאמרים שנכתבו ערב המפנה הדרמטי שחל בדרכו, עם הפילוג במק"י, שהובילו בהמשכה לקרע עם ברית-המועצות ולחזרה משלילת הציונות.

עורך הכרך, ד"ר פנחס גינוסר, הקדים לו מבוא, הסוקר את דרכו הפוליטית של סנה ומאיר את עמדותיו בנושאים החשובים של התקופה. המאמרים מלווים בהערות הבהרה באשר לאישים ולנושאים המוזכרים בהם. לכרך צורפה רשימה ביבליוגרפית מלאה ומוערת של כל כתבי סנה בתקופה זו.


הערות: המכון לחקר הציונות ע"ש חיים וייצמן, אוניברסיטת תל אביב, הוועד הציבורי להנצחת זכרו של משה סנה ז"ל

קרא עוד  >
79.00    מחיר מקורי לפני הנחה
פסח בעם עובד 🌼 ספר שני ב־70% הנחה
או ספר אחד ב־30% הנחה

*מחיר הספר לאחר ההנחה יוצג בעגלת הקניות

ספרים נוספים של הסופר/ת