כתבי משה סנה 1954-1948

כתבים ג
משה סנה>>

כרך שלישי בסדרת כתביו של משה סנה (קליינבוים) (1909-1972), ממנהיגי יהדות פולין בשנות השלושים, ראש המפקדה הארצית של ה"הגנה" ותנועת המרי נגד הבריטים בשנות הארבעים, ממיסדי מפ"ם ולאחר מכן ממנהיגיה של מק"י, מדינאי ברוך כישרונות, שבארבעים וארבע שנות פעילותו המדינית (1928-1972) לא חדל סנה מכתיבה עיתונאית ענפה ומיצירה פובליציסטית שופעת.

אסופת מאמרים זו פורסת את תמונת פעילותו המדינית של משה סנה בשנים 1948-1954, תחילה מטעם מפ"ם ולאחר מכן כמנהיגה שלמפלגת השמאל הסוציאליסטי בישראל, ואת כתיבתו כפובליציסט – תחילה מעל דפי "על המשמר" ולאחר מכן מעל דפי בטאון מפלגת השמאל. האסופה משקפת את התקרבותו האידיאולוגית של סנה אל המארכסיזם-לניניזם ואל ברית-המועצות, ובמקביל, את התרחקותו מן הציונות עד לשלילתה הגמורה, עמדה שעליה הביע חרטה בצוואתו. התמורות בדרכו הפוליטית ריתקו את תשומת הלב הציבורית, ובתוך כך דחקו את ההתבוננות המעמיקה יותר בקווי הרציפות בדרכו. כיום, אחר שנות דור, יוכל הקורא לחזור אל ארועי הימים ההם ואל בחינה מחודשת של המניעים להכרעותיו, בזיקה לדבריו בצוואתו, כי "בתקופה זו הייתי נאמן לעם היהודי ולמדינת ישראל, לא פחות מאשר בכל התקופות האחרות בחיי, אלא בדרך אחרת."

מעבר להיבט האישי, מספרים המאמרים את סיפור שנותיה הראשונות של המדינה ומחזירים את הקורא אל נושאים שהסעירו בשעתם את הציבור בישראל. עורכת הכרך, ברכה אשל, הקדימה למאמרים מבוא, המאיר את הנושאים העיקריים בכתיבתו בתקופה זו תוך שילובם בפרטים מן הביוגרפיה שלו, וכן הוסיפה הערות הבהרה באשר לנושאים ולאישים הנזכרים בכרך.

הערות: המכון לחקר הציונות ע"ש חיים וייצמן, אוניברסיטת תל אביב, הוועד הציבורי להנצחת זכרו של משה סנה ז"ל

קרא עוד  >
30.00    מחיר מקורי לפני הנחה

ספרים נוספים של הסופר/ת