השנה היא 1948 והסופר הידוע ג'ורג' אורוול הוגה, מבלי דעת, את פורמט הריאליטי המצליח ביותר בהיסטוריה של הטלוויזיה בימינו אנו - "האח הגדול"
ב־1948, הוא כתב רומן דיסטופי על העולם בעתיד הרחוק, זה של שנת 1984 'אלף תשע מאות שמונים וארבע'. המהדורה הראשונה של הספר הופיעה בעברית בסדרת ספרייה לעם של עם עובד בשנת 1971.

הרומן מתאר חיים המתנהלים בעולם קודר בו החיים האישיים של האזרחים מנוהלים ונשלטים עי העין הפקוחה זו שרואה הכול, שומעת הכול ואפילו מודדת את קצב פעימות הלב. אין אהבה, אין תשוקה ויש מילים שאין לעשות בהם שימוש. זהו עולם קודר, סיוטי, חסר אהבה ותקווה שבו חג חשוב הוא שבוע שמוקדש לשנאה. זהו רומן שהקריאה בו מעוררת כל כך הרבה מחשבות ותהיות בעקבות הרבדים הרבים בו, ביקורת חריפה ומסרים מוסריים, פסיכולוגים וחברתיים.
כשהתיישב לכתוב את "אלף תשע מאות שמונים וארבע", אורוול היה איש צעיר שחלה בשחפת שהחלישה את גופו – וככל שהתקדמה הכתיבה מצבו הבריאותי הלך והתדרדר. הוא אושפז זמן מה לאחר שהגיש את כתב היד למו"ל שלו, פרד ורבורג. ב־6 ביוני 1949 הספר ראה אור בבריטניה, וחמישה ימים אחר כך יצא לחנויות בארצות הברית. מיד עם פרסומו ברור היה שמדובר ברומן שהוא אבן דרך והרבה מושגים שהוטבעו בו הפכו למטבעות לשון שגורות.
אריק בלייר - האיש ששם העט שלו היה ג'ורג' אורוול הקדים את זמנו בכל כך הרבה היבטים, הוא הבין שידע הוא כוח, שמילים יכולות להשפיע על אופן החשיבה, ושככל שאוצר מילים מתדלדל כך גם מתדלדלת יכולת המחשבה המורכבת.
ג'ורג' אורוול נפטר בלונדון ב־1950 משחפת.
המהדורה הראשונה של הספר בעם עובד יצאה ב־1971, ומאז עברה שלושה גלגולים נוספים, וכולם מוצגים כאן. האחרון שבהם התפרסם ב־2019, לרגל 70 שנה לצאת הספר עם תרגום חדש של ארז וולק.